Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Tuesday, February 10, 2009

mendamba

bismillah...

hari ni aku seperti hari2 sblmnya aku merasakan seolah2 berada dalam dua dunia yang berbeza..pada satu ketika aku bersama dengan orang yang sering bertanya "apa cite Mus?"....apa nak jadi ni Mus?....skrg cmne Mus?...dan sebagainya yang menyebabkan aku sering memerlukan utk mengeluarkan apa saja maklumat yang aku dpt dari mana2 sumber2 or msg2 yg dikirimkan oleh orang lain...namun ada ketikanya aku seperti berada dalam dunia asing yang mengasingkan diri mereka dari realiti dunia sebenar dan memilih untuk tidak mengendahkan apa saja yang sedang berlaku di sekeliling mereka..pada ketika itu itu aku jadi seperti sia-sia dan tidak mampu untuk berkembang dan berdiskusi mengenai apa saja...jadi aku ketika itu kadang2 menjadi buntu dan hilang arah dan tidak mampu untuk bekata2...

sore tadi sementara menunggu azan zohor aku sempat untuk berbual2 dengan sahabatku Amzari...aku senang duduk bersamanya..trasa mcm setiap minit tidak sia kerna dia sering punya idea untuk mengajak aku untuk berfikir mengenai persediaan kita untuk menghadapi kehidupan di dunia yang kekal abadi...jadi dia ada memberi sebuah kisan yang sangat menarik yang menjadi analogi kepada keadaan yang sedang berlaku di negeri Perak pada ketika ini...

"di sebuah kampung terdpat seorang pemuda yang soleh yang bernama Ali. Ali telah jatuh berkenan dengan seorang gadis yang cantik, Aisyah dan berhasrat untuk berkahwin dengan Aisyah. setelah dia mengajukan kepada bapa Aisyah tersebut maka bapa gadis itu bersetuju dan mengahwinkan Aisyah dengan Ali. Hendak dijadikan cerita sebenarnya sepupu Aisyah, KArim juga berkenan dan syok dengan Aisyah. Namun pada ketika itu dia berada di luar negeri. apabila pulang maka terasa amat lah sangat kecewanya kerana mendapati Aisyah sudah menjadi milik Ali. namun dia ttp tidak berputus asa. dia menghasut bapa pemuda tersebut dengan pelbagai fitnah2 dan menggunakan segala macam cara untuk menyakinkan bapanya. hendak dijadikan cerita bapa pemuda tersebut pun termakan pujuk rayu Karim. maka bapa Aisyah pun meminta Ali menceraikan Aisyah kerana hendak mengahwinkan Karim dengan Aisyah. Ali tidak bersetuju kerana padanya dia berkahwin dengan aisyah secara sah. oleh itu dia tetap hendak mempertahankan aisyah sebagai isterinya. oleh kerana bapa aisyah tetap hendak ali menceraikan aisyah maka ali bersetuju dengan syarat aisyah dengan sukarela hendak diceraikan oleh ali dan memilih karim sebagai suaminya."

begitulah..ceritanya mmg menarik tp xtau la kalo bila aku citer ni jadi menarik ke x....hehehehe...tp mmg buat masa skrg ni perak bleh dikatakan masih belum stabil kerana politik rakus umno...aku hanya mampu melihat dari jauh dan mendoakan semoga Allah memberikan rahmat dan pertolongan kepada hamba2-Nya. mungkin ini salah satu ujian daripada Allah untuk hambaNya untuk menguji sejauh mana kekuatan iman hambaNya.

sekian wassalam.

p/s cmner aku bleh post kat blog klas plak..ngantuk sgt ke mamai aku ni..sori2...

5 respon baek punya:

muszt said...

sori anne..
aku silap post plak..
tinggi ke merapu...
aku ni mmg xreti sgt nk mengarang..
nway thanks...

ain said...

benci ah ko..byk dah aku tulis komen kat troopers tuh

shyna said...

hehe...muz mamai..

Dzulhakim Baharom said...

macam pnh tgk entry ni kat troopers (gosok2 mata)

tadi aku masuk troopers, ingat salah masuk blog ko

muszt said...

haha,,sori kwn2..aku tersilap td post...nanti aku post2 citer kat troopers..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...