Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Monday, October 3, 2011

Penyakit - penyakit

Assalamualaikum.


Bagi yang follow blog aku. Setiap entri akan ada pendahuluan. Contohnya ;

Setiap manusia tidak dapat lari dari sakit. Penyakit datang tanpa kad undangan dan pergi tanpa perlu dilayangkan kad merah. Setiap kali ada penyakit kita akan mencari ubat atau duduk diam biar je sel-sel darah putih cuba menguatkan daya imunisasi badan untuk melawan penyakit tu. Biar apapun cara, kita tetap akan berjaya dan gagal namun yang pasti penyakit tidak akan pernah serik untuk datang,

(nampak topik diulas secara umum. Ini merupakan satu ciri pengenalan)






Kemudian aku akan masuk kepada isi. Dalam blog takde masanya aku nak susun isi2 bagi cantik jer. Isi berterabur untuk menguji readers (haha) dan untuk menunjukkan idea datang kat aku tak sekata, sekejap lancar sekejap aku kena bancuh dulu air kopi pujuk2 dia datang.


Ni senarai penyakit yang aku berjaya kenalpasti,


#1
Penyakit mencontohi dan menjadikan rujukan mereka2 yang kerjanya sangat di bawah par. Kena golek seratus kali baru masuk lubang. Ini sebenarnya banyak berlaku kepada guru2 muda yang akhirnya men'tua'kan mereka sebelum masanya.


#2
Penyakit berasa kerja diri sendiri sangat sempurna. Terbaik di kalangan yang terbaik. Sering merasakan apa yang dilakukan sudah mencukupi dan sekali lagi membanding2 dengan rakan lain dan akhirnya mengatakan "korang punya kerja punya la senang bla bla bla..."


#3
Berasa diri sendiri sudah buat yang terbaik. Akhirnya pandai mencari alasan2 untuk menyokong diri sendiri. Elektrik takde la, kertas tak cukup la, panas la, murid malas la, murid malas buat kerja rumah la, murid tak datang la, ibu bapa tak sokong la, dan etc. (takdelah nak menafikan kewujudan alasan2 tu tapi berat sangat dengan alasan tu yang buat jadi penyakit)


#4
Nak buat semua benda. Planning terbaik la. Begini begitu semua pong pang sana sini. Akhirnya habuk.

(bahagian isi entri kali ni agak tersusun la. Tengok siap ada nombor lagi satu2. Tapi ni tak boleh dalam karangan SPM sebab kena buat perenggan satu2.)






Bahagian last sekali penutup/ kesimpulan. Dalam tulisan aku, penutup biasanya ulasan aku kepada keratan2 atau isu2 yang aku tampal kat entri tu, ataupun kesimpulan kepada isi2 aku dalam entri tersebut.

kesimpulan
Penyakit ini memang kena cari ubat dan dirawat segera. Mungkin sekarang kesannya tak ketara tapi untuk berpuluh2 tahun akan datang, kita takkan ke mana selagi ada penyakit ni. 

(biasa kesimpulan kena pendek jer.. panjang2 pun orang dah tak baca dah)


Entri takde gambar.

Sekian wassalam.

7 respon baek punya:

dark_eky said...

penyakit malas..
baek punye XD

Ibnu Ahmad said...

hehe.. use some metaphor sket la bro..

dark_eky said...

mls..
heh..

cyba_qema said...

siap bgtau step ea..mmg leh jdi pnulis..nk belanja qema kan balik nt..hehe

Ibnu Ahmad said...

hehe.. tu step nak menulis karangan.. biasa2 jer..

erkkk.. harap2 dapat la claim makan pra ni..

Ibnu Ahmad said...

eky,
can't help.. aiyaa..

dark_eky said...

hahaha XD

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...