Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Tuesday, September 20, 2011

Terbaekkk!!!... ARE WE??

Assalamualaikum,


Ni pun antara artikel yang termasuk dalam kategori 'dah lama dah...". Aku kadang2 banyak isu nak kongsi dalam blog ni tapi aku manusia lemah tambah biasa yang mudah lupa. Tahap lupa aku makin teruk bila dua kali aku tertingal laptop. Satu masa nak balik sabah dan satu lagi tertinggal di pekan Telupid masa nak masuk ke dalam. (masa sedang mengarang ni actually sedang menunggu reply YM dari isteri, maybe dia tertido dah ni).


Dekat dua tahun aku berkelana ni sabah ni, banyak benda yang aku belajar. Ketepikan dulu soal jalan raya atau shopping complex atau bandar2 yang segan hidup mati tak mahu, kita fokuskan kepada benda yang lebih serius sikit, pasal kemajmukan agama yang ada di sini. Aku takde la nak mengulas panjang pasal jumlah penganut agama islam berbanding dengan kristian atau ape, atau nak keluarkan statistik berapa jumlah masjid dan gereja, tapi aku nak bawa satu perbualan yang aku tersentappp sangat lama dulu.




"... ko tengok itu si Ali (bukan nama sebenar), dulu masa mula2 masuk, perghhhh. Solat tak pernah tinggal. Lepas tu kalau kau lalu jak di rumah dia waktu maghrib sure ko akan dengar suara dia mengaji. Tapi sekali dia putus tunang, dia couple plak dengan satu orang kampung tu, pastu boleh plak diaorang tinggal satu rumah. Pastu tak tahu lah apa jadi. Alih2 dengar cerita mak bapak itu budak suruh dia kahwin sama itu cikgu. Sekarang macam teda sudah, macam pindah sudah dia...."





Masa ni aku duk mendengar cikgu2 senior ni duk bercerita pasal guru2 yang skandal. haihhh..Guru yang bercakap di atas adalah kristian.


Jadi apa isinya. Seorang kristian boleh bercakap macam tu. Agak2lah kan apa nilai murni yang berjaya diambil oleh kawan aku ni. Terkedu aku.



Aku dari dulu tak suka untuk bercakap banyak tambah pula pasal benda2 tak baik ni. Antara sebabnya banyak dah aku duk tengok orang yang pong pang sana sini orang ni buat benda jahat la apa la, last2 tiba2 dia plak yang kantoi buat benda tu. Sama sebijik plak tu.

Itulah cabarannya kan. Bila kita cuba berniat baik dan cuba memberi kesedaran, kita juga akan diuji. Jadi selain dari mengambil iktibar dan memberi pengajaran kepada orang lain, kita kena selalu buat check up kepada diri sendiri.



Berkaitan dengan cerita di atas, banyak betul isu yang muslim di sini yang aku rasa menyebabkan orang lain jauh dengan islam. Sebenarnya sebagai muslim, they expect us to behave, to be a good person, punctual, bersih, rajin, baik, dan segala2 yang baik2 belaka. Tapi malang dan sedih bila kita lebih bangga untuk menjadi seperti mereka demi merasakan untuk lebih mudah diterima dan cool.

Kesimpulannya, sentiasalah check diri sendiri.

sekian, terima kasih.

1 respon baek punya:

FarhahNur said...

Spotchek spotchek..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...