Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Thursday, September 22, 2011

Korang Nak Pilih Mana?

Assalamualaikum,


Mesti ramai di kalangan kita adalah orang yang sentiasa berada di atas pagar kan. Straight to the point, mereka yang tidak menyokong BN dan PR. Mereka ini antaranya selalu cakap macam ni,

"malas la aku nak layan, serabut kepala otak aku jer, yang sini kutuk sana, yang sana kutuk sini"

"aku tak mahu diperalatkan, biarlah aku sendiri membawa hati yang lara ni. hehe"

"risau la aku nak cakap lebih2, aku ni pekerja gomen, kang tiba2 kena dengki kang tak naya je aku, then sape nak bagi aku makan, anak bini aku nak makan pasir ke"

dan banyak lagi..


Dulu aku pun lebih kurang je. Masa pilihanraya 2004, aku berkempen untuk semua parti. aku redah pos semua parti. Sebab setiap pos biasa ada makan2. Jadi kenyang la perut. hehe. Sebab aku join je mana2 kawan aku yang ajak. Aku pernah accident masa konvoi mencari harta karun anjuran UMNO. Tapi aktiviti PAS kurang sebab kampung aku pior UMNO. Sape tak kenal area gerik.

Tapi ada benda yang buat aku terfikir, yang secara logik berdasarkan kepada pengalaman aku sendiri jer.

Benda2 ni yang buat aku rasa terpaut untuk menyokong PAS. Mungkin diri aku ni takde lah sempurna tapi kita sepatutnya berusaha untuk ke arah yang lebih baik kan.

Antaranya,

1. Aku tengok abang2 aku, memula dorg nak aktif dalam parti mesti dorg aktifkan diri dengan masjid. Abang aku pernah jadi SU cawangan. Takdelah nak cakap abg aku alim tapi di masjid lah tempat dorg berkumpul. Memang ada orang cakap mereka ini memperalatkan masjid. Tapi bila difikirkan memang masjid lah tempat untuk diperalatkan oleh kita untuk menyusun aktiviti yang membawa kepada kebaikan kan. Ada usrah, ada program islamik, ada mesyuarat. Semuanya berkitar di masjid.

Senang cerita, untuk ko mudahkan diri diterima oleh parti ni, dekatkan diri dengan masjid.



2. Lagi bila aku menzahirkan diri menyokong PAS, people expect me to do good things. Maknanya tak boleh nak kacau anak dara orang, takleh nak masuk PUB, takleh nak melepak di shopping complex. Bila aku menyokong PAS, aku mesti rajin ke masjid, tak tinggal solat, rajin puasa sunat, boleh baca quran, boleh lead tahlil dan yasin, dan sekian2. Jadi bukan ke benda baik tu, tapi takde la aku nak cakap orang UMNO tak baik, cuma tu la, apa yang aku nampak la.

Senang cerita, aku diransang untuk berkelakuan baik which is good for me.


3. Ini faktor yang menolak UMNO plak, aku dibesarkan di kalangan penyokong tegar UMNO. Memang ketidakadilan selalu jadi di kampung aku. Memang ada kemajuan tapi sepatutnya kampung aku lebih baik. Contohnya jalan raya sampai ke hari ni masih lagi tidak berturap penuh. Pernah ada satu projek membina pemancar celcom di kampung aku, jadi kira satu kilometer jalang kampung rosak teruk. Teruk yang sangat sampai abg2 aku pening kepala nak bawa kereta dorg sebab memang dah takleh nak elak lubang. Nak dijadikan cerita ada beberapa orang kampung yang marah dan tahan bos kontraktor tu. Maka bongkarlah bahawa bos tu dah beri pampasan untuk repair jalan kepada ketua JKKKK. Tapi yang hairan nape takde repair. Pastu ada kes dapat peruntukan buat jalan tapi diturapnya court sepak takraw.
Satu lagi kes, bila PR menang tahun 2008 di perak, semua barang kelengkapan kahwin macam khemah, pinggan mangkuk dan semua2 hilang lesap entah ke mana. khabarnya disorokkan. Hujahnya tu hak kerajaan UMNO. Kerajaan PAS beli la plak untuk kampung. Serabut betul. Pastu bila PR kena sanggah, barang2 tu timbul balik tapi banyak dah hilang. dah jadi harta peribadi kot.

Senang cerita, pengalaman aku dengan UMNO tak berapa baik la. hehe.


4. Lagi satu teringin aku nak tengok PR perintah malaysia.. Hari2 duk pong pang sana sini, negara berkebajikan la, demokrasi la, keadilan la. Berlambak dalam youtube kutuk Najib la, Rosmah la, BN la, apa la.. Semua tak kena. Hari2 duk cakap aku nak juga tengok macam mana la dorg ni kalau pegang Malaysia. Kalau ok bagus lah. Kalau tak ok memang aku surrender la politik Malaysia ni.
Pernah aku dengar Malaysia akan hancur, bangkrap, kacau bilau kalau PR menang. Hairan plak aku macam mana boleh ada kenyataan macam tu. Tak pernah pun aku tengok PR menang pilihanraya, jadi macam mana boleh cakap macam tu plak.
Kalau setakat pegang lima negeri tak boleh nak nilai lagi. Apa sangat la kuasa pada negeri.

Senang cerita, jom test kerajaan baru plak. JEpun rileks je tukar PM berkali2.


Jadi tu lah. Bukan aku nak pengaruh orang atas pagar ni tapi tu lah. Sampai bila kita mahu di atas pagar kan. Sampai bila mentaliti rezeki diberikan oleh UMNO. bahaya tu. Sampai bila cikgu cuma boleh cakap belakang jer. Memang ada kes cikgu dikenakan tindakan bila aktif, tapi salahkah cikgu aktif dalam politik. Selagi dia tak mengacau kerjanya aku rasa ok kan. Cikgukan SOCIAL ENGINEER.


Aku takde la nak keluarkan isu2 semasa lain. CUma pengalaman aku. Mungkin tak sama dengan orang lain sebab aku MUSTAKIM. Korang mungkin nama lain. hehe..


sekian, wassalam.

3 respon baek punya:

cyba_qema said...

bawah pagar sbb nama saya THUAIBATUL AQMAR..

Mustakim Ahmad said...

hehe.. bawah pagar tu jadi petugas SPR la ea.. ok gak tu..

dark_eky said...

dok kt rumah jer..
coz my name is eky XD

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...