Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sunday, September 11, 2011

Dah lama dah...

assalamualaikum...

tajuk blog ni takde kaitan langsung dengan kata2 mahathir sewaktu nak pencen dulu. cuma ayat tu tak habis lgi. ayat penuh berbunyi "dah lama dah nak cerita pasal ni..."

awal pagi (lebih kurang jam 4.00 am)

"cikgu... cikgu... cikgu..."
aku dan sudir terjaga. jarang ada orang yang datang ke rumah kami awal2 pagi begini. aku masing baring dan sudir yang pergi buka pintu.

"mus, air naik mus..."
secepat kilat aku teringat kereta aku.

cepat2 aku turun ke tangga. air sudah dekat side mirror kereta aku. aku ambil kunci kereta dan berenang ke arah kereta. buka pintu, cuba start tapi tak dapat. mungkin kipas dah tenggelam dan tak dapat melawan arus air.

"hmmm.... mana motor ko dir?"
"entah lah mus, semalam aku parking belakang kereta ko"
"habis lahhh..." jebon.

tak banyak yang dapat kami buat. kami berkemas, packing baju sikit2, ambil dokumen penting, angkat barang2 ke tempat yang lebih tinggi, ambil perahu dan pelan2 mengayuh ke rumah wan yang lebih tinggi. dari jauh sayu je aku tengok kereta aku makin hilang. sayup2 juga aku dengar suara kontot (kucing yang selalu mencuri makanan di rumah kami). tak sempat aku nak selamatkan dia.

menunggu siang kami tidur di rumah wan.


siangnya aku tengok air masih belum surut. jelas depan mata aku banjir di masaum. memang sk masaum selalu kena landa banjir. mungkin sebab sekolah yang dikelilingi sungai, semacam pulau pulak.


banjir di masaum jadi bila sungai di belakang menjadi terlalu besar. jadi sungai kecik di tepi sekolah tidak dapat mengalir lalu melimpah ke sekolah. macam banjir kilat juga di KL bila longkang tidak dapat menampung air lalu melimpah ke darat.


padahal malamnya hujan rintik2 jer. rupanya hujan lebat di hulu dan membawa air ke kuala. tu la bahaya bermain air sungai.

dengar cerita kampung2 di bawah menonton sahaja banjir di kampung mereka tatkala tengah panas terik.

dalam jam 2, baru air surut. kami gotong royong menarik kereta aku. perghhh.. terbaik!!! dah jadi macam kapal selam.

itu jer.. enjoy the pics below..

ni la perahu yang memang parking di bawah rumah kami. yang kami guna untuk ke rumah wan. dalam gambar wan dan hadi. 

satu2nya bangunan sekolah masaum. ni dari rumah aku. banjir tahun 2009 air naik sampai ke lantai bangunan tu. horror x?

tu bangunan baru yang ada dalam projek solar hibrid. kantin dan rumah guru. tenggelam beb.

tu dia KD Masaum..

jom main kakurusan (papan gelongsor). macam kat sunway lagoon ooo.. 

ni dia barisan guru SK Masaum. yang pki baju lengkap tu siap2 nak g sekolah dah. haha


tu jer kot... kalau nak tau apa yang selepas banjir tu.. bagitau aku apa yang patut aku cerita..

sekian, wassalam

3 respon baek punya:

ainko said...

dah tu kete ko cane skang?

Ibnu Ahmad said...

keta aku hampir arwah tp mujur sempat masuk ICU. sekarang berkhidmat seperti biasa..

ainko said...

alhamdulillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...