Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Monday, September 19, 2011

Merdeka, British, KOmunis 2


Berdasarkan pemahaman aku kepada utusan dan tv3, mat sabu dikatakan sebagai pejuang komunis kerana mengangkat Mat Indera sebagai seorang pejuang kemerdekaan. simple as that kan. 


Kenyataan Mat Sabu adalah berkisar dengan cerita Bukit Kepong. Beliau menyatakan orang yang menyerang balai polis itu iaitu Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan kerana menyerang polis british.


Bila aku tengok filem bukit kepong, apa je nilai kemerdekaan dalam cite tu? Komunis serang balai polis, polis kalah dan komunis tawan balai tu. Cuma lamanya cite tu dengan perjuangan polis2 untuk mempertahankan balai polis tu. macam mana ada isteri2 yang terkorban, anak2 kecil terbunuh. Boleh disimpulkan cite ni nak menunjukkan kekejaman komunis pada satu ketika di zaman kolonial. jadi apa kaitan dengan usaha menuntut kemerdekaan??? Siapa yang mahu memerdekakan tanah melayu dalam cite tu???

Honestly aku masih tak ingat ending cite tu sebab aku akan tukar siaran selepas adegan tembak menembak tu. heh..





Ramai yang kata umno menggali kubur sendiri bila mengangkat isu ni dengan begitu panas sekali. Kenapa???

1. Orang mula menggali balik sejarah malaysia. Sejak akhir2 ni kita boleh tengok kebanjiran buku mengenai tokoh2 haluan kiri sebelum kemerdekaan seperti shamsiah fakeh, burhanuddin helmy, dan tentunya mat indera. Semasa aku belajar subjek sejarah di sekolah dulu, topik mengenai mereka sangat tipis dan hanya menyentuh secara sepintas lalu tentang perjuangan mereka dalam PKMM, API, AWAS dan lain2.

Jadi timbul persoalan, siapa sebenarnya yang memperjuangkan kemerdekaan. Satu pihak berjaya mendapatkan kemerdekaan untuk malaysia melalui rundingan dengan british manakala satu pihak lagi tidak berjaya tercatit dalam sejarah dalam mendapatkan kemerdekaan malaysia kerana diburu british dan dianggap sebagai pro-komunis yang berjuang secara gerila dalam hutan.

Jadi kalau mereka menyokong komunis, adakah wajar mereka terus dilabel sebagai komunis. Cuba kita timbulkan persoalan 


"Siapa yang ditentang mereka???"
"Kenapa mereka menentang pihak tersebut???"


Jadi, adakah sejarah yang kita belajar sekarang mewakili sejarah sebenar negara kita???

2. It's do or die for everybody. Memandangkan tarikh pilihanraya sebagai dekat. Kurang dari setahun adalah tempoh yang sangat singkat. Jadi samada Mat Sabu dan PAS atau UMNO yang berjaya menyakinkan rakyat adalah turning point kepada kejayaan mereka. Sekarang kita lihat PAS hanya mampu membuat kenyataan media alternatif. Tapi kita perhatikan dalam media arus perdana, serangan makin diperhebatkan. Jadi sejauh mana rakyat dapat mencapai sesuatu maklumat akan memberi kesan kepada isu ini.





continue..

0 respon baek punya:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...