Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Friday, October 16, 2009

tahap sensitiviti kita

assalamualaikum dan salam sejahtera...

hari ini aku diizinkan oleh Allah utk hadir kemasjid walaupun slps maghrib baru aku tiba... insafkan diri.. hadirkan slalu ke rumah Allah itu ya Mustakim..

hari ni ada satu forum yg berkisar dengan satu topik yg sebenarnya hangat tapi sayang tidak ada lagi entry di mana2 blog sahabat2 ku.. mungkin mereka lupa.. tp jangan tidak peka..

topik nya berkisar mengenai satu gerakan NGO utk membantah tindakan SIS yang meminta mahkamah tinggi syariah negeri pahang untuk meminda enakmen yg berkaitan dengan undang2 jenayah... dan secara lebih spesifik adalah berkenaan dengan hukuman sebatan 6 kali ke atas kartika.. so rsenya skrg semua sudah maklum kan..

aku tertarik dgn hujah dari seorang panelis berkenaan dengan limitasi hukuman yang bleh dijatuhkan oleh mahkamah syariah iaitu formula 3-5-6.. faham???.. bermaksud hanya maksimum 3 tahun penjara, denda rm5000, dan 6 sebatan.. hanya itu hukuman maksimum yg bleh dijatuhkan oleh mahkamah syariah..

katanya lagi.. dengan keadaan mahkamah syariah yg sudah terbatas ini pn masih ada lgi pihak yg mahu membantah.. kalo nk dikira dengan formula 3-5-6 ini.. mmg jauh sgt sbnrnya dari kehendak syariah.. jadi tindakan SIS utk cuba mencabar keputusan mahkamah syariah pahang dirasakan telah menghina islam, undang2 islam, mahkamah itu sendiri dan juga sultan yg berkuasa dlm hal ehwal islam negeri..

apa yg hendak diperkatakan oleh aku kat sini adalah berkenaan dengan sejauh mana kita sebagai bakal guru dalam menangani isu ini.. adakah kita hanya membaca surat khabar atau blog dan sekadar hanya membaca.. selepas itu apa???

tertarik dgn kata2 panelis apabila dia mengingatkan aku tentang hadis yg wajib aku hafal masa f2.. setiap kamu adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinan kamu..

rasanya setakat itu jer la.. moga memberi peringatan kepada yg membaca dan yg menulis ni..

sekian...

3 respon baek punya:

dzulhakim said...

kullukum ra'i wa kullukum mas'ulun 'an ra'iyati

aku suka hadis ni :)

mus@akim said...

hehe.. hafal lgi ko hakim.. kitab tu ko ada lgi ke x? ke dah jual??

dzulhakim said...

kitab arab tu eh? entah mana entah aku pindah randah

ade la ingat sikit2 yg belajar dulu. kalau tak sia2 je belajar kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...