Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Wednesday, October 21, 2009

bajet 2010

assalamualaikum dan salam sejahtera..

bulan oktober biasa je bgi student.. tp tunggu la bila dah kerja nanti bulan 10 la yg ditunggu2.. sbb bulan 10 akan dibentangkan bajet utk thn hdpn.. maka ramai2 la yg berdebar2.. antara isu besar yg sering bermain ialah ada bonus ke x thn ni? brp bonus thn ni? cukai rokok a.k.a harga rokok naik ke x? cukai jalan raya ada perubahan ke x? segala mcm2 la yg bersangkut paut dgn rakyat malaysia.. kenapa tidak ramai yg amik tahu bajet kerajaan.. kerana tidak bersangkutan kecuali kepada mereka yg bekerja sebagai perokok tembakau tegar... haha

tapi bukan aku nk cite pasal bajet pun sbb bajet pun xbentang lgi.. so tunggu jer la.. tapi aku nk cite pasal laporan ketua audit negara thn 2008.. antara sub topik yg mengena batang idung aku yang aku baca kat NST hari ni adalah psl maintenance skolah oleh kementerian pelajaran la.. kementerian mana lgi.. xkan pertahanan kot..

kalau thn lps laporan audit byk mendedahkan penyelewengan oleh KBS di bawah azalina.. yang gila2 punya seleweng tp tu la.. repot dlm buku jer la.. hilang mcm tu jer.. so thn ni kementerian pelajaran pula.. kementerian dilaporkan memperuntukkan 22.18 juta (kayo den) utk kerja penambaikan dan pemulihan infrastruktur di sekolah nmun laporan audit menyatakan masih tida cukup lagi kerana tiada pemantauan yg professional dan efisien utk kerja2 tersebut.. ini menyebabkan kerja2 pemulihan tidak berlangsung dengan begitu baik.. ahakz.. ayat..

kemudian tambahnya lagi.. kerja penambahbaikan ini bukan kerja guru.. sekali lagi diulangi.. ini bukan kerja guru.. maka aku suka cita ingin menambah mengenai insiden semasa aku praktikum di SK dot dot... aku kena repair pagar.. haha... semua ckgu dikerah turun untuk repair pagar sekolah.. maka mmg xlogik spe yg kata guru rilek je kat skolah.. sorg guru berkata cikgu skrg kerja dah mcm 7 hari seminggu... dgn camping la kursus la program bdk2 la.. haih.. kena tabah la mustakim...

jadi maka oleh kerana kurangnya consultant di sekolah yg benar2 berkemahiran untuk memantau proses pemulihan dan menambahbaikan infrastruktur sekolah.. maka telah menyebabkan telah mendedahkan murid kepada bahaya seperti bangunan runtuh.. haha.. pernah jer kan...

tu jer la kot.. penat aku.. try jer nak kongsi.. sekian wassalam..

7 respon baek punya:

cyba_qema said...

susah nak jmpa yg betul2 telus..
maka jadila kta ckgu yg serbaboleh..bukan serba boleh je tpi serbaguna..

mus@akim said...

jdilah guru yang berguna bukan dipergunakan..

cyba_qema said...

bukan gak ckgu yg pakai guna2..

Alice In Wonderland said...

mus, i tink u hav 2 study harder n wrk in ministration...v nid u der...if i mampu, i join u der later...hehe

F. Hanim M. said...

ye..
mase i di sekolah *tut*
kena tanam bunga...sapu daun kering..

duh..
ape keje nk bagi kt cleaner & gardener?

setakat tlg buat atas niat sendiri sbb aku nyampah tgk daun2 b'sepah boleh la...tp kena suruh tu yg tak patut.

mus@akim said...

yin han, i do my best.. tp mari bermula dr bawah yer..

hanim, ok la kalo ko rela hati.. tp kalo dh jdi mcm cleaner rsenya xda spe nk rela hati bila kerja menimbun nanti.. kang cleaner tggu plak kita wat keja dia duk relax.. tp kalo mmg kena sruh mmg sgt xpatotla..

cyba_qema said...

baik bela kambing la..tak yah jadi ckgu..lagi best..

pahala..pahala..pahala...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...