Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sunday, August 14, 2011

Berdiri Atas Diri Sendiri



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bismillah,

Dalam hidup mesti kita tidak akan terlepas dari meminta pertolongan orang lain. memang kita hidup di dunia ni kadar kebergantungan kita kepada insan lain sangatlah tinggi. Hatta setiap urusan kita memerlukan kepada kehadiran dan bantuan orang lain.

Namun bagi aku, keadaan ni menyusahkan aku. Sejak dari dulu aku tak suka dan sebolehnya tidak mahu meminta pertolongan orang lain. namun dalam banyak masa memang aku tak boleh lari dari meminta bantuan orang. Sejak bekerja ni, dua tiga senario menyebabkan aku makin takut dengan meminta pertolongan ni.

tambah bila aku merasakan aku semacam sudah terikat apabila diberi pertolongan. Then aku smacam kena menyembah mereka2 ni kerana apabila aku semacam tidak je maka dikira aku ni sebagai orang yang tidak menghargai mereka yang banyak menolong aku.

Lepas tu aku jadi serba salah kalau timbul isu2 yang berbangkit. ye la kan, nak protes dia ni selalu tolong aku, last2 senyap jer padahal hati memang tak suka dah. Contoh si A ni selalu tolong aku, satu hari dia buat benda yang aku tak suka, pastu aku diamkan je sebab aku harap dia tahu aku tak suka. tapi mungkin dia tengok aku diam makin menjadi2 plak. lepas itu bila aku dah meletup jadilah perang besar. akhirnya terus masam muka hatta dah bermaaf2an pun keadaan dah tak sama macam dulu.

sebenarnya bukan aku ni lupa akan jasa2 ni, tetapi bila seolah2 kita ni dikehendaki untuk membalas jasa mereka ni, aku jadi benci plak. sampai timbul protes pula. Cuma dalam hati aku, memang nekad untuk membalas jasa mereka sekiranya ada peluang namun jangan la sampai macam dipinta2.

walau apapun, memang aku sedar, untuk hidup sendiri adalah mustahil. memang aku memerlukan kepada orang lain untuk kelansungan hidup. tapi tu la, sebolehnya biarlah aku lebih hidup atas diri sendiri.


1 respon baek punya:

cyba_qema said...

manusia mmg kita takleh jangka ape d sebalik hati, fikiran n perbuatanny..yang terbaik kte bersederhana berpada2 dlm sume bnda..kan kan kan..pedulikan saja sama orang orangan itu..

tpi klu mntak tlg isteri.....no problema marido...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...