Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sunday, April 19, 2009

Sukan Tahunan IPGM KPIS

Esok akan bermula minggu sukan IPGM KPIS..seingat aku sepanjang hampir 4 tahun aku kat cn ni adalah kali kedua sukan peringkat Institut diadakan...thn lps rezeki aku melimpah Alhamdulillah..moga thn ni aku beroleh benda yang sama..tapi kalo tgk persediaan aku mmg la hampeh...lansung xtrun pdg...truk sgt...xtau la..

thn ni mmg beza..aku dilantik sebgi ketua rumah...senario sgt berbeza..kalo thn lps aku cuma memikirkan mengenai hanya aku tapi skrg..kepala aku dah pening n serabut nk pikir psl rumah dan juga AKU...kedua2 sama penting kerana dua2 berkait rapat...kalo aku xsediakan rumah aku...mmg fail la sbb aku ketua rumah..tapi kalo aku xsediakan AKU..sedikit sebanyak rumah aku akan terkesan la..heh heh heh...riak jugak aku ni...

tapi mmg trus trangnye serabutnya bertambah serabut dgn sedikit down ngan sambutan dari ahli rumah...malang aku rasa ngan sambutan warga ipis ni...seingat aku 3 kali aku wat selection tp orang yg datang terlebih jari tangan aku nk kira...mmg malang..aku xtahu apa yang bermain di fikiran dorg....tp aku tetap nk salute kat sape2 yg brani trun..trima kasih...

bak kata bendhari aku..terdapat perbezaan fikrah disitu...aku setuju n x membangkang tapi ku kira di maktab ni la peluang utk kita blaja...mmg sukan skrg banyak menjurus kepada perkara yang tidak elok...mmg orang yg terlibat ngan sukan tidak menerapkan nilai2 positif...pergaulan bebas, pakaian ketat, aksi melampau dll...jadi apa yang patut orang2 yang TAHU ni buat...adakah dengan meninggalkan sukan dapat merubah senario ni...

bak kata aku pada seorang teman apabila ditanya kenapa perempuan xbleh kawen ramai tapi laki bleh..jwb aku "ada hikmahnya ALlah jadikan begitu"...then dia tanya itu xadil...jwb aku "kita jangan pertikaikan benda tu, sebenarnya bukan sistem yang salah tapi orang berada dalam sistem tu yang kena dibetulkan"...betul x???

so berbalik kepada sukan...aku sgt positif sebenarnya pabila di ipis ni sukan diasingkan laki n perempuan...benda ni bila aku cita kat kwn2 lain di ipgm lain..dorg gelakkan aku...aku terima jer la...tapi takkan la benda ni hanya akan berlaku di ipis...bagaimana plak di sekolah2, di matrik2, dan di mana2 sahaja...takkan pelajar di ipis ni yang mengalami benda ni di sini tapi di sekolah nanti balik semula kepada perkara yang asal....

so cmne...contohnya A di ipis...keluar menjadi guru/ ustaz/ ustazah...bila ke sekolah dan ada sukan..dia mencadangkan diadakan sukan yang tidak bercampur lelaki n perempuan..jadi bagaimana dengan penerimaan guru di sana...adakah kita nk expect semua orang akan berfikir mcm kita..adakah kita nak expect semua orang akan angguk kepala hanya kerana kita ini ustaz atau ustazah...benda ni akan menjadi mudah dan sukar bergantung kepada orang tu..kalo A ni mmg dah biasa ngan sukan sure dia mudah untuk memberi pendapat dan cadangan tpi kalo x macam mana???...then A akan menjadi seorang yang akan MENYUSAHKAN ATAU MEMUDAHKAN....

so bagaimana dgn senario ni...aku malas nk ulas panjang...aku sangat kecewa..seperti kata2 aku pada seorang junior...sepatutnya orang2 mcm korang la yg turun..buktikan dengan begini aku boleh berlari...aku boleh bersukan dengan begini....aku bleh anjurkan sukan dengan bgini...ORANG LEBIH SUKA BILA KITA BEGINI "OK BUAT MCM NI", DARI "OK BUAT MCM TU"....

itu sahaja kali ni...pernah berada dalam dua dunia yang berbeza banyak mengajar aku..

1 respon baek punya:

mus@akim said...

SAPE JUMPA ADA HADIAH UNTUK DIA...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...