Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sunday, July 10, 2011

BERSIH 2.0

assalamualaikum dan salam sejahtera...

semalam beberapa kerat antara kami begitu teruja untuk ambil tahu mengenai apa yang berlaku di Kuala Lumpur. alhamdulillah mujur selepas cuti sem lepas sekolah aku sudah ada akses kepada internet. walaupun beberapa bulan lewat namun aku tetap bersyukur sempat juga internet masuk ke sini. memang kalau tiada internet, maka sumber berita mengenai keadaan luar hanya kepada TV3, TV1, dan astro AWANI. cuma kadang-kadang bila aku keluar sandakan baru la ada sikit bahan-bahan yang didownload oleh JACK. jangan tanya pasal surat khabar di sabah. sedih sangat2.




aku mengikuti rapat perkembangan BERSIH malah menjadi topik utama apabila berchatting dengan isteri. alhamdulillah juga isteri pun sekapal. xda la susah2 nak berhujah.

pada aku, perhimpunan kali ni memang menghadapi cabaran yang lebih dasyat. seawal hari khamis jalan-jalan utama sudah ditutup kepada awam. malah bukan sekadar jalan masuk ke KL tp di seluruh negara turut diadakan sekatan jalan raya. semasa balik JB minggu lepas, aku risau tak sempat untuk ke airport bila jalan ke airport sesak teruk kerana ada sekatan jalan raya.malah ayah mentua turut meanyakan sinis kepada aku"sabah tiada road block ke?".. maka kesimpulannya road block ada di mana-mana.

menjelang hari perhimpunan, semakin hebat polis beraksi. malah dalam satu blog terdapat orang awam yang diminta berpatah balik dari memasuki KL kerana alamat di ICnya bukan di KL. malah beberapa sedutan klip di TV3 memamparkan betapa KL lengang dan kosong. beberapa tahun berada di sekitar KL, aku cukup faham betapa terdapat jalan-jalan di KL memang xpernah lengang. macam 24 jam ada je kereta atau kenderaan. tapi kelmarin lengang dan kosong penangan BERSIH.

dalam kepala aku, rasanya gagal la BERSIH kali ni. tapi mengejutkan aku bila aku buka je blog malam semalam, walaupun selepas tekanan, sekatan dan ugutan dari semua pihak kerajaan, polis malahan PERKASA DAN PATRIOT, rakyat membuktikan betapa kuasa sebenarnya berada pada tangan rakyat. berpuluh ribu, malah menurut Al-Jazeera beratus ribu berhimpun menuntut pilihan raya bersih dan adil. walaupun matlamat untuk berjumpa AGONG tidak kesampaian, namun BERSIH telah membuktikan usaha mereka sebenarnya telah berjaya.

bila orang bertanya kepada aku, kenapa nak juga buat perhimpunan ni, secara jujurnya aku sebenarnya tidak punya jawapan yang betul konkrit. namun tujuan utama bersih menuntut pilihanraya yang adil ada rasionalnya. sekian banyak bukti dikemukakan yang menunjukkan betapa pilihanraya di Malaysia mempunya banyak keraguan, namun tiada tindakan diambil. paling jelas bila pelaksanaan penggunaan dakwat kekal menjadi acara tarik tali SPRM pada pilihanraya 2008. malah bukti-bukti mengenai daftar pemilih yang bertindih, tidak dikemaskini, pengundi hantu semuanya masih tidak ditangani dengan baik.

medium jalanraya dirasakan paling baik untuk menunjukkan kepada kerajaan bahawa mereka sebenarnya diperhatikan rakyat. rakyat bukan lagi mudah ditipu, diugut, diancam dan ditakut-takutkan. sekiranya kerajaan masih sombong dengan kuasa mereka, percayalah hayat BN x lama.

sekian.

2 respon baek punya:

Ex-Roomate Abu said...

assalamulaikum.

nice entry bro.

rasional, tidak ikut emosi, tiada provokasi dan bersederhana dalam membuat pertimbangan dan perspektif.

bersederhana, begini yang sepatutnya.

keep it up.

mus@akim said...

Ex-Roommate Eky..

rasa dah provokatif tu... hehe.. no more atas pagar..peace..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...