Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Saturday, October 1, 2011

Kembara Kelana

Assalamualaikum,


Sepanjang aku berkelana, banyak aku perhatikan dunia blogging. Bukan benda yang baru dan asing bagi semua rakyat malaysia yang celik IT. Dulu masa aku sekolah menengah, kami kenal internet sebegai tempat chatting dan bermain game. Berbirat-birat kena sebat bila kantoi lepak di CC tapi tetap mahu ke CC. Masa tu memang CC tumbuh macam nak rak sebab kebanyakan sekolah memang takde komputer ataupun komputer kt sekolah tu hanyalah perhiasan untuk tatapan pelawat.




Sekarang boleh dikatakan blogging sudah menjadi kerjaya bagi dua tiga kerat. Jangan pandang sebelah mata setengah dari mereka ni lebih untung dari kita. Tambah untung bila kerja mereka sangat fleksibel kerana menghadap laptop sepanjang hari dan boleh pilih bila2 masa untuk cuti. Tapi mereka tetap kena bijak sebab untuk kekalkan rating blog bukan satu kerja mudah sebab blog baru tumbuh melata setiap hari. 




Then aku terjumpa satu blog yang aku bila ingat2 balik 3 tahun lepas pernah singgah di blog aku yang no 2 (ayat fail spm). Aku pernah ada dua blog sebab aku lupa password. Last baru aku tau rupanya kita boleh reset mana2 password. ceh. Jadi kisahnya orang ni aku track bila bila ada orang retweeted balik tweet blogger tu. Then sekali aku buka blog dia dah ada 20k followers dah. Jadi bila aku pikir2 balik, memang usaha dia untuk blogging bukan sebarang la sampai dia tersesat ke blog aku. Blogwalking rase istilahnya untuk promote dia sampai ke tahap sekarang.


Aku pula macam mana. Dah hampir 3 tahun aku blogging, apa je hasil yang aku dapat. Aku rasa takde pape kot. Nak kata ada iklan nuffnang pun takde. Iklan trader2 kain ke ubat ke lagi la jauh panggang dari api. Aku sendiri berapa kali dah on off blog ni. Ikut mood sendiri jer.


Aku boleh kata ini blog untuk self satisfaction aku sendiri jer. Aku jadi syok sendiri je bila baca balik post2 lama. Sampai rasa kenapa ada part2 yang tak masuk dalam blog ni. Tapi tak semua la boleh di blog sebab i respect my own privacy kan. heh. Ini blog aku.


OK la kot. tu jer untuk pagi ni. sekurang2nya aku sudah berjaga awl.



ada orang nasihat kalau nak tarik traffic ke blog kena letak gambar untuk setiap entri. Nah amik gambar mereka yang suci murni ni lagi. Punya seribu satu hajat dan mimpi untuk keluar dari zaman gelap. pastu entri takde gambar macam ikan singgang takde sambalnya. hahaha.

sekian, wassalam.

2 respon baek punya:

dark_eky said...

same here..
mls nk cr side income..

Mustakim Ahmad said...

lgpun tak ramai yang baca blog kita kan eky, tapi ko ye lah, ramai junior follow ko.. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...