Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Monday, September 19, 2011

Merdeka, Komunis,British...


Assalamualaikum,

Sejak dari hujung ramadhan, aku agak pening2 lalat untuk menghadam cerita Mat Sabu yang dikatakan sebagai penyokong komunis. Memandangkan time tu aku kat kampung, tak banyak yang dapat aku komen sebab kat kampung takda internet. sebab sekarang selain paper, internet sumber aku untuk tahu berita panas ni..

kebiasaanya kalau ada isu aku akan buat beberapa perkara,
  • tengok tv3, baca paper. biasanya mereka ni cepat dalam kalau berkaitan dengan isu2 panas ni. lagipun ni la sumber paling mudah nak cari kan. 
  • internet. mula cari video kat youtube. lebih terang dan jelas kalau kita dengar sendiri kan ucapan orang yang berkenaan. pastu tengok blog2. status blog banyak kat facebook dan twitter.
  • tengok status FB, biasanya ramai akan update. tu bergantung kepada rakan2 fb kita la.
  • tengok sumber2 lain, sembang2 dengan kawan.
lepas tu terpulang la kepada kita untuk menilai kan. mungkin ada yang menyokong dan membangkang tapi sebelum tu biarlah kita dah tengok dan dengar dari kedua belah pihak. macam yang mat sabu cakap "berilah saya peluang untuk slot di akhbar arus perdana dan TV, sebab saya diserang setiap hari tapi langsung takde peluang untuk beri penjelasan, sekurang2nya kalau saya dah beri penjelasan rakyat boleh menilai".

betul jugak kan. teringat apa yg PM kita cakap pasal ni. dia pertikaikan bila pembangkang minta ruang dalam surat khabar arus perdana kerana katanya tu surat khabar dia. dia kata pembangkang takde pun beri ruang kat kerajaan dalam surat khabar parti pembangkang macam harakah. persoalannya akhbar macam utusan, BH, the star tu bukan akhbar parti kan. tu kan akhbar bebas jadi sepatutnya dia bebas. sepatutnya UMNO atau BN buatlah akhbar sendiri untuk menyerang pembangkang secara khusus. barulah kita kata adil. akhbar parti fokus pada parti manakala akhbar perdana tidak berpihak atau cenderung kepada mana2 pihak.

berbalik kepada kes Mat Sabu,

continue..

2 respon baek punya:

djambu puadovich said...

ya, sepatutnya UMNO ada akhbar parti, jentera parti dan dana parti.

bukannya guna jentera kerajaan, akhbar kerajaan dan dana kerajaan.

setakat ni, UMNO mmg guna balai raya, sekolah, RTM dsb. semua harta kerajaan, milik pembayar cukai. cukai siapa bayar? semua bayar.

Mustakim Ahmad said...

pernah baca karya andrea hirata, yang mana satu aku tak ingat.. salah satu dalam tetralogi laskar pelangi rasanya.

pasal cerita di kanada, bila rakyat sana mengundi samaada nak masuk US atau x.

penulis puji betul pasal demokrasi kat sana.. kalah dengan negaranya Indonesia (negara islam).

tapi ada juga tulisan yang aku baca memang ada pihak yang takkan membenarkan demokrasi sebenar wujud di negara islam..

betul ke???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...