Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Monday, September 19, 2011

Merdeka, British, Komunis finale


Kita boleh perhatikan dua tiga menjak ni, ramai ahli akademik mempertaruhkan kredibiliti mereka dengan membuat kenyataan2. Ada berapa kenyataan yang aku nak highlightkan kat sini.

Tanah melayu bukanlah tanah jajahan british tapi tanah naungan british. Jadi siapa yang menentang british pada ketika itu sebenarnya menentang kerajaan tanah melayu bukan british. Jadi timbul persoalan, apa tu negara naungan apa tu negara jajahan???... Jadi negara kita tak pernah dijajah ke??? Kalau tak pernah dijajah jadi kenapa kita perlu sambut Hari Kemerdekaan.

Kemudian turut ada isu sebenarnya takde istilah british meyerahkan tanah melayu kepada malaysia tapi sebenarnya raja2 melayu yang menyerahkan kuasa kepada rakyat untuk memerintah tanah melayu melalui kerajaan raja berpelembagaan. hmm.. confius sangat kan... aku taknak komen sangat. sumber berita harian 10 september.




Mat Sabu secara peribadi tetap melawan dan enggan meminta maaf. Kalau kita enggan meminta maaf maknanya kita percaya diri kita tidak bersalah kan. 

Kata Mat Sabu, Mat Indera berjuang pada zaman pra kemerdekaan. Beliau menentang british dan pada ketika itu hanya melalui platform komunis dia dapat menentang british. Mat Indera mahu menghalau british dan seterusnya membawa tanah melayu ke arah kemerdekaan. 

Profil Mat Indera secara tiba2 menjadi sensasi. Malah menakjubkan bila mat indera termasuk dalam senarai buku pengukir nama johor. Beberapa artikel menyatakan Mat Indera sebagai seorang yang amat dihormati di kampungnya malah berlatarbelakangkan pendidikan agama. Malah turut dikaitkan dengan bapa Muhyidin Yasin.

Kisah Mat Indera selari dengan kisah yang diceritakan oleh tok isteriku. seorang guru lama yang sendiri mengaku orang jawa tidak menganggap mat indera sebagai komunis. Ceritanya mengenai bagaimana orang kampung menangkap Mat Indera memang sama dengan dalam harakah.

Jadi timbul persoalan, wajarkah Mat Indera dianggap sebagai pejuang kemerdekaan??? Mat Sabu menyatakan memang tidak salah untuk membariskan jaafar onn, tunku abdul rahman sebagai orang yang membawa kemerdekaan malaysia tetapi seharusnya disenaraikan jugak la mereka2 ni yang dikatakan sebagai haluan kiri (kerana menentang british) sebagai pencetus kemerdekaan


.

kesimpulan,

jadi sekarang, apa isi yang hendak diangkat dari isu ini. 

Adakah mat sabu pendokong komunis???
Mat Indera komunis???


dan secara tidak sengaja timbul pula persoalan lain bila isu ini disensasikan oleh UMNO>>

Umno pejuang kemerdekaan???



Aku tak berniat untuk mempengaruhi sesiapa. apa yang aku tulis hasil dari apa yang aku baca dan tengok. Mungkin tak sama dengan orang lain. Biasalah perbezaan tu kan lumrah.

hehe.. sekian.

(sorry kalau point terabur, aku ada masalah dalam menyampaikan maklumat, tegurlah mungkin aku boleh improve)

finale..

4 respon baek punya:

ainko said...

rs mcm paham..tp xbrape nak paham gak..tp tula, pening kpl nengok d most 'reliable' news tu..hehe..reliable la sgt kan..

tp aku pahamla ape y ko smpikan ni rsnye..hehe..sbb aku kan org bijak pdi sm mcm ko..xtelan je mudah2 ape y diberikan di tv..hehe

Mustakim Ahmad said...

hehe.. apa yang ko x faham ainko.. sori terabur point2 aku.. actually xda isi pun.. just persoalan jer.. uiks serius plak..

hehe.. thanks for reading my blog ya..

"aku kan org bijak pdi sama mcm ko.." i take that as a compliment.. hehe

ainko said...

hehe..kite mmg org bijak pandai mus..

Mustakim Ahmad said...

hehe..truly.. honestly i am a wise man.. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...