Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sunday, August 14, 2011

Aku dan Prasekolah


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bismillah,

Baru ni laptop aku rosak, OS problem. Tak boleh langsung nak start. Aku dah pening kepala terus je aku beli hard disk baru, format dan ok. Jadi hard disk lama tu aku jadikan portable, terus aku dah ada dua portable hard disk sebab satu lagi pun hard disk laptop lama yang rosak lemas dalam air hujan. Nak dijadikan cerita, sebelum aku format hard disk yang rosak dan dijadikan portable hard disk, aku transfer semua file2 yang ada dalam tu ke hard disk sudir. Sebab kena transfer file satu2 folder (atau proses transfer tu akan jadi XXX lambat kalau transfer trus sedebuk) aku secara tidak langsung jadi membelek satu2 folder2 lama especially masa kat maktab dulu.

Antara folder yang menarik ialah koleksi kajian-kajian yang aku download masa tengan buat Action Research (AR) di maktab dulu. Jadi bila tengok banyak pula research yang aku dah cari tapi rasanya sikit sangat yang aku baca. Kebanyakan aku skimming saja untuk cari quotation untuk masuk dalam AR aku. Jadi bila aku fikir-fikir ada baiknya aku print semua kajian tu (sebab aku mudah pening kalau baca tulisan kecik2 tu dalam laptop) dan baca balik semua kajian tu sebagai persediaan aku nak buat master satu hari nanti.



Untuk buat master, aku kena baca betul2 kajian2 lepas dan bahan lain. Melihat dari kelakuan sorang kawan, Budi yang sedang buat master TESL, aku rasa cara aku buat AR masa degree seratus peratus berbeza dari buat master. Jadi rasanya sekarang aku kena prepare siap2. Setakat ni ada beberapa kajian dah aku print dan baca.



Kemungkinan besar aku sambung balik kajian aku semasa degree iaitu mengenai tulisan (writing). Ada beberapa tajuk yang bermain dalam kepala aku macam Kaitan tulisan awal kanak-kanak dalam perkembangan kognitif, Hubungan antara tulisan dengan persepsi guru terhadap murid (lebih kurang macam kalau tulisan cantik guru cenderung tak untuk memberi markah yang tinggi berbanding dengan tulisan yang buruk), Tahap tulisan kanak-kanak dengan menggunakan tablet PC. Tengah memikir lagi ni.

Semasa aku buat AR degree dulu, aku memang menghadapi masalah untuk mencari kajian2 pasal tulisan ni. Kebanyakan kajian yang aku dapat download adalah kajian yang dijalankan di Israel. Tak hairanlah bangsa ISrael sekarang boleh dikatakan sedang menguasai dunia, pendidikan mereka seawal pendidikan kanak-kanak sangat maju. Jadi kagum aku bila mereka menggunakan tablet PC dalam satu kajian untuk menguji tahap tulisan kanak2 di sana. Setiap seorang sampel akan menulis di atas kertas yang diletakkan di atas tabletPC dan tulisan mereka akan dianalisa hatta masa tangan mereka sedang menulis dan tangan mereka di udara pun turut dikira.

Memang pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia masih lagi baru. Kalau disorot balik sejarah hanya pada awal 90an baru satu kurikulum yang lengkap digubal. Dan hanya pada 2010, guru2 prasekolah yang lulusan degree dikeluarkan secara pukal. Padahal dalam satu artikel yang aku baca di USA pada tahun 1998, semua guru prasekolahnya berkelulusan degree, lebih 20percent ada master, dan kurang dari 5 percent ada PHD dan mengajar di kelas. Hebat kan.Namun kita perlu cepat, sekurang2nya kita sudah ada model. Sebenarnya aku teringin nak pergi dua negara sahaja untuk mengkaji pendidikan awal2 kanak2, indonesia dan singapura. cukuplah kot.

sekian, terima kasih.

2 respon baek punya:

djambu puadovich said...

bagus, pendidikan awal demi pembangunan bangsa :)

Mustakim Ahmad said...

hehe.. betul tu djambu.. kalau kat russia ko tahu ke macam mana prasekolah sana. kalau2 ko tahu la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...