Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Tuesday, November 24, 2009

tenggelamnya kapal van der wijck

assalamualaikum dan salam sejahtera..

sekadar ingin mencuri sedikit masa b4 sambung studi utk kissm...

ahad lepas aku ke klcc.. antara tempat wajib aku pergi ialah kinokuniya.. aku bkn nye penggemar buku yg tegar.. byk kali aku berpusing2 di situ tp x beli pape pun.. hari tu aku terlepas ke section chinese book.. haha.. mmg window shooping jer..

tapi ahad lepas aku terserempak ngan karya hamka.. lama dah aku dgr pasal buku ni.. tenggelamnya kapal van der wijck...sekilas pandang aku jamin ramai yang menyangka ini buku pasal perang or ilmiah or bibliografi..tp bila aku bce sinopsis.. nyata lari tanggapan tu.. buku ni pasal cinta muda mudi..

aku tak fikir panjang.. trus je aku beli.. membuak2 rasa ingin tahu bagaimana seorang tokoh agama seperti HAMKA menulis mengenai cinta.. aku tak brapa gemar dgn novel2 cinta skrg yg melambak di pasaran kerana jalan cerita yg meleret, di ada2kan, dan mudah dijangka.. tidak mencabar minda.. namun aku tetap hormat kepada mereka yg menggemari jenis cmtu.. at least mereka membaca kan...

aku berjaya menghabiskan buku ini dalam dua masa pembacaan.. mmg khayal..bilamana aku mula bca aku tringin skali ingin tahu apa yg akan terjadi seterusnya..xbyk buku yg dalam koleksi ku yg mampu menarik minatku..maybe ni kurasakan sbb banyak buku ilmiah di pasaran tak menarik lgsg perhatian orang muda.. x kena selera ngan gaya..

tapi tulisan HAMKA memang lain dari lain.. laras bahasa begitu mengesankan..malah banyak yang aku belajar dari buku ini mengenai realiti hidup.. sememangnya kurasa indonesia negara yang begitu terkehadapan dalam segenap perkara..mungkin ada yang tidak setuju kerana merasakan jelik dengan pendatang indonesia di sini.. tapi percayalah.. china dan india sudah lama mencapai taraf maju.. tamadun mereka sudah bertapak lama.. namun pabila tidak berpaksikan agama, bila mana yang miskin melarat, yang kaya terus kaya.. maka nanti mungkin kita juga terpaksa menapak keluar mencari tanah baru untuk meneruskan survival di dunia ini..

buku ni juga tersiratnya mengenai adat minangkabau yang sangat menebal.. akibat dari manusia yang menggunakan logik akal dalam mengurus diri.. tidak berpaksi kepada manual yang di turun Allah...maka tidak akan mampu menjadi ikutan dan teladan kepada sesiapa saja..kelak akan membinasakan diri dan orang lain jua.."biar mati anak jangan mati adat"...

kesimpulannya, aku ingin lagi mencari karya tokoh besar ini..

sekian wassalam..

4 respon baek punya:

student; said...

aku pun dah pernah baca buku nih masa pas spm..mmg best abis...cube la baca dan cari lg buku2 tulisan dier...ada msg besar di sebalik penulisan dier..:)

cyba_qema said...

g klcc ngn sape tu..
ingat nak pnjm gak tp.....

shyna said...

la...awat tak habaq awai2..
nak baca jg..=(

mus@akim said...

student,
Ada yg ko nk suggest ker?? Hehe..
Qema,
i went there wif sumone special la.. She bought me dat book actually.. Hehe..
Usna,
Ko tgh studi kissm time tu.. So u wont have an interest at dat time..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...