Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sunday, October 2, 2011

HUDUD

Assalamualaikum,


Sejak dua menjak ni kalau kita baca paper atau e-paper atau buka blog2 arus perdana (hah ada pulak), kita akan perhatikan topik HUDUD. Kenapa topik hudud secara tiba populis kembali. Sejak sekian lama, hudud kurang mendapat tempat dalam perbahasan masyarakat Malaysia tapi sekarang semakin ramai pula yang berani memberi komen.


Baru2 ni aku tiba2 mengaktifkan twitter. Antara akaun yang aku follow ialah akaun obiefiend. Cuba la korang cari. Aku ada tweet dengan dia pasal hudud ni. Aku lupa plak nak print screen tapi lebih kurang beginilah;

Bermula dari komen dia pasal hudud yang aku tak ingat sangat dah macam mana,

Tapi aku tweet dia,

"the reason we cant argue hudud because the law came directly from our creator. He knows the best for his makhluk"

Tu aku tweet direct terus kat dia tapi dia tak reply direct kepada aku. Maybe aku orang biasa dan dia orang feymes gila baban, maka dia tweet secara umum dengan lebih kurang begini.

"you said the law come from your god, so how come it has so many injustices and flaws, are you saying your god is fa liable"

the aku balas secara tak direct,

"you said it has many injustices and flaws, from HUMAN point of view???"

Pastu ada beberapa tweet dia yang aku tak berani nak cakap,

"if you in JESUSLAND, the JESUSIA have a law, if dont follow JESUSLAW, should you not be called jesus followers..... and so on la"

ok cukup setakat tu untuk tweeter, lepas tu hari ni aku terbaca satu artikel pasal HUDUD dari link raja petra, SINI

Antara arguement yang aku nak terangkan (highlight) kat sini,


What if the thief was with a Chinese or Indian accomplice who was sentenced only to a few months’ imprisonment under the Penal Code while the Malay thief is now disabled and unable to get a job, and be forever publicly stigmatised?


On top of that, my rape report could also be taken as confession of illicit sex and I could be charged for zina. And even if I could produce the four men, I would be torn apart wondering why four supposedly pious and just men watched me being raped.


jadi sebenarnya apa yang aku nak kisahkan di sini,

1. Aku sendiri masih memantapkan ilmu mengenai HUDUD. Sebenarnya dakyah musuh islam mengenai keburukan undang2 islam sudah berjaya meresap ke dalam pemikiran umat islam. Umat islam sendiri menjadi takut dan gerun mendengar undang2 dari TUHANNYA sendiri iaitu ALLAH.

2. Bahayanya pemikiran logik yang tak disandarkan kepada pemahaman yang baik kepada quran dan sunnah. Sabda nabi "aku tinggalkan kamu dua perkara yang mana kamu tidak akan sesat selagi mana kamu mengikutinya iaitu al-quran dan as-sunnah". Memang kita dikurniakan intelektual tapi tetap ada hadnya. Ada perkara tidak mampu difikirkan oleh kita lantas diberikan panduan dari Allah. Contohnya kejadian manusia dalam rahim, mampukan manusia hatta pada zaman sekarang untuk mengisahkan satu2 urutan2 pembentukan manusia tapi Allah mampu kerana Dia yang menjadikan kita.

kesimpulan,

Kita kena sangat berhati-hati dalam menangani sesuatu isu tambah2 lagi bila membabitkan akidah. Namun aku respek pendekatan PAS dalam membawa isu HUDUD ni. Situasi sebenarnya adalah seperti menarik benang dalam tepung.

updated sikit dari perbincangan dengan isteri,
Kita boleh tengok isu poligami juga. Memang dari segi fitrah perempuan tidak suka namun kita takleh tolak secara total kerana nabi muhammad berpoligami. Cuma yang kita nak cek balik ialah lelaki yang ingin berpoligami tu. Mampu ke bukan sekadar harta. Niat nak berpoligami tu untuk nafsu semata ke. Jadi dalam isu hudud ini, memang kita nampak zalim kerana kita nampak potong tangan dan rejam tu, tapi sekali lagi ini bukan rekaan manusia, ini dariNya. Jadi tentu ada hikmah dan rahsia yang akal manusia tak mampu nak capai. Pokoknya kita siapa untuk mempertikaikan Allah.


Aku secara tanpa ragu menerima pelaksanaan hudud. Tambah dengan undang2 ciptaan manusia sekarang yang terbukti gagal dalam mendidik manusia. Semoga kita mendapat hidayah dan inayah dariNya.



sekian, terima kasih.

11 respon baek punya:

dark_eky said...

heh..
aku ter'lost' sikit biler msk bab jesusland tue..
but hey..
we are in MuhammadLand..
menjawab kes sape name ntah tue..
sape suruh mencuri..
publicly stigmatised my ass la..
and then kalo dh kena rogol naper msk isu zina plak..

nie la antare komen2 yg akan terkeluar kalo ikut hati..
tp mls XD

Mustakim Ahmad said...

eky, there are big differences between jesusland and muhammadland.
christian refer jesus to god, so we cant call muhammadland as theirs. the sentences is incomplete since i fail to recall the tweet. malas nk buka balik.

between, people today think they have more than capabilities to think every thing..

ainko said...

hmm..aku pn tgh bpinar2 nk paham psl
'land' tu..tp org tu mmg bangang la..agama apekah die?btw, pesal aku dh xde acc twitter ko ek?hr tuh mcm dh follow..dh siap retweet pun..

Mustakim Ahmad said...

owh.. pasal land2 tu xyah fahamkan pn xpe.. ntah la ea.. katanya masonic tapi xtau la betul ke x.. tapi aku prasan dia ckp dia pergi kursus khwn.. so muslim la kot..


ntah.. aku xprasan plak bila aku unfollow ko.. hari tu aku reply je tweet ko.. xpe la.. dh follow balik dah.. TQ..

dark_eky said...

lol..
nah I just don't bother..
they can call me blind but I'm pretty sure I'm the one who sees..
anyway..
blog cyba ade virus bro..
aku br nk bkak td..
skali alarm aku kuar srh abort..

Mustakim Ahmad said...

okey.. good for you..

really.. they can really plant a virus on a blog.. how come meh??

dark_eky said...

aku xtau arr..
ko dh try bkak?

dark_eky said...

aku xtau arr..
ko dh try bkak?

dark_eky said...

aku xtau arr..
ko dh try bkak?

Mustakim Ahmad said...

aku dh bukak dh..
ok jer.. nti aku tnya cyba la..

ni tiga komen sama ni.. silap2 laptop ko ada virus kot.. ko ada antivirus ke? aku baru je beli sbb baru2 ni harddisk aku crash.. haha..

djambu puadovich said...

ada twitter? ape nama wei? :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...