Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Monday, March 1, 2010

learn a word a day

assalamualaikum dan salam sejahtera...

dalam masa 2 bulan aku ada kat bumi sabah ni.. sikit2 aku dah terikut2 loghat n pattern ckp sabahan dan masaumians...ni nak share sket... hehehe

ada beberapa perkataan yang disedapkan bunyi....
"ada di saaaaaaaana".....
nak menunjukkan jauhnya tempat tu...
perkataan yang lain dari lain

"bolah limpas ke sungai tu".....
maknanya boleh lepas atau lalu ke sungai tu...

"terima kasih bek (e emak)".....
sebagai kata penguat... hahaha

"kertas saya pitas cikgu".....
maknanya kertas saya koyak cikgu

"bertapuk2 lagi ko itu.. sudah la tinggi.. ".....
mcm bersembunyi la.. hahaha

"sinalau bakas ada dijual disini".....
sinalau tu maknanya daging yang disalai.. bakas tu nama lain bagi b***.. juga di sebut khulos... haha

"lain cara ko ini".....
satu trademare yg aku suka.. haha

sekian...akan update lgi.. aku pingin mahu belajar bahasa rumanau.. rumit sekali bah.. sukar sbb aku jarang bercampur dgn orang kg..

3 respon baek punya:

cyba_qema said...

pasni blaja cakap jawa n cina lak..

mus@akim said...

ops.. reti ke org tu ckp jawa n cina.. haha

cyba_qema said...

mestila pandai....klu tak,tak suruh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...