Subscribe:

Pages


Bacalah Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Friday, December 18, 2009

sekadar berkongsi

assalamualaikum dan salam sejahtera..

malam rabu lepas mak aku berjaya mengheret aku ke masjid untuk mendengar ceramah agama.. tafsir ayat2 al-quran..

mendengar ustaz tu bercakap mmg srunuk.. sgt tertarik dgn cara ustaz tu menarik minat org2 kg dengan cuba meniru loghat2 org kg.. hehe..

isi tafsiran ayat tu berkenaan dengan (maaf x ingat sudah ayat mana) lebih kurang beginilah.. "adakah mereka yakni orang2 yang mengucapkan kalimah syahadah akan ditinggalkan begitu sahaja yakni tanpa di uji"... emm.. maknanya adakah kita mengaku kita telah berimana dengan Allah taala maka kita akan selamat.. Allah akan memberikan ujian samada berbentuk kesenangan atau kesusahan kepada kita..

kemudian berbangkit satu soalan berkenaan dengan tugu negara.. komen ustaz itu ialah sememangnya perkara berkenaan bertentangan dengan ajaran islam.. kemudian beliau menambah mengenai patung2 teddy bear yang banyak disimpan di rumah.. itu pun tidak boleh.. hanya dibolehkan petung2 permainan anak2 kecik.. maka aku teringat ramai kawan2 aku mempunyai patung2 teddy bear dan berbagai2 lagi sebagai koleksi mereka.. emmm.. mungkin mereka ada hujah mereka.. tapi risiko dari menyimpan koleksi patung begini menurut ustaz fahmi ialah ketidakhadiran malaikat rumah ke dalam rumah.. maka sekiranya malaikat tak msuk maka makhluk lain pula akan hadir..

malam tu aku pulang ke rumah dengan seribu satu keinginan untuk menyampaikan.. moga ramai yang akan membaca entri ini.. berilah pendapat.. moga kita akan sama2 belajar..

4 respon baek punya:

ainko said...

huu..aku le tuh ade byk 'bintang' peliharaan berupa beruang tuh..ok2..aku dh smpn dlm beg..

shyna said...

umm..bagus encik mustakim ini..
niat utk menyampaikan kepada kawan2..
aku tak da anak patung..
bab aku nak tggu anak sendiri..
ngeeeee...=p

djambu puadovich said...

surah al-ankabut kot...ayat 2

odette said...

mak aku slalu ckp org islam x leh simpan ank patung dlm umah sbb malaikat xkn msk dlm umah nnt..aku je yg degil msh simpan ank patung dlm umah.. ari tue, mak aku buang dh ank patung yg aku sorok,pasrah je lah.... mmg patut pun kene buang kn...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...